Školení eshop

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Lokální SEO | 3+1 oblastí, kde můžete vyniknout

27.05.2019 10:32

Lokální SEO zvýší dohledatelnost vašeho byznysu a je vhodné pro všechny místní firmy. Kavárny, prodejny, kadeřnictví či krejčovství. Je to jedno. Zkrátka pro všechny, kdo poctivě makají a budují si svůj sen o vlastním podnikání ve svém milovaném městě.

Proč optimalizovat ve své lokalitě

V předchozích dílech jsme psali o SEO základech, které platí pro všechny. Jak zvýšit dohledatelnost webu? Co na webu upravit? Odkud brát data? A mnoho dalšího. Jenže, co když nemáte ambice vytvářet celorepublikově známý portál? Co když opravdu milujete svou vlastní kavárnu a jenom chcete, aby ji znalo více zákazníků z okolí? Co když děláte sami na sebe a své životní úspory jste vsadili na svůj sen vlastního pekařství? SEO může pracovat i pro vás. A to velmi snadno.
 
Z předchozích článků zde zopakujeme dvě důležité myšlenky
  • Nejde jen o lepší pozice. Jde o nalezitelnost vašeho byznysu.
  • Za každým vyhledávacím dotazem napsaným do vyhledávače se skrývá uživatelský záměr. To je to, co člověk očekává, že pomocí svého dotazu najde. Jedna z nejdůležitějších myšlenek, které musí každý majitel webu znát.
To, aby byl web nalezitelný, zajistíte i jednoduchým jednostránkovým webem. To si ukážeme dnes. Uspokojit uživatelský záměr už je složitější. S jednoduchým návodem jako v článku Pár Es do rukávu. Aneb jak dělat SEO efektivně (II. díl) se však můžete dostat poměrně daleko.
 
Jenže… co když web plní záměr naprosto skvěle? A nabídne uživateli přesně to, co chce? A pak uživatel zjistí, že by musel jet přes půl republiky jenom proto, aby se k tomu dostal? Například, když někdo bude hledat „výkup kovů“. Můžete mít web s nejlepším popisem, co je to výkup kovů, jak probíhá, jaké kovy se dají vykoupit a za kolik… ale vaše pobočka je 300 km od místa, kde se zájemce nachází. Vy z toho nic mít nebudete a uživatel taky ne. Díkybohu si přesně toto uvědomují i vyhledávače. Technologie je natolik pokročilá, že vaši polohu dokáže určit poměrně přesně. Když máte zapnutou GPS, tak dokonce s přesností na metry.
 
Pokud dokážete svůj web optimalizovat pro lokalitu, kde působíte, bude váš web (či jiné weby – ale k tomu se dostaneme) lidem v této lokalitě vybíhat na lepších pozicích než ve zbytku republiky. Google ví, kde lidé jsou a ví také, kde působíte vy. Pak upraví výsledky tak, aby se s větší pravděpodobností zobrazovaly weby lokálních firem.

1. Výsledky vyhledávání

Před tím se však podívejme na optimalizaci vašeho firemního webu. Pojďme se podívat na výsledky vyhledávání u dotazu, u kterého hraje roli lokalita. Třeba „krejčovství“.

Vidíte? Největší prostor na dotaz „krejčovství“ dostaly firemní zápisy na Google Moje Firma. A v přirozených výsledcích vyhledávání 4 z 10 odkazů nepatří žádnému krejčovství, ale rejstříkům. Jinými slovy, v tomto konkrétním případě si 40 % výsledků vyhledávání můžete své místo pojistit tak, že se prostě zaregistrujete.

V tuto chvíli jako první doporučujeme – registrujte se do Google Moje Firma. V mnoha případech však zjistíte, že už tam zápis máte. Google je vytváří automaticky. V tu chvíli stačí si ho přivlastnit. Druhý krok – koukněte se na výsledky vyhledávání spojené s vaším byznysem. Pokud v TOP 10 najdete nějaké relevantní rejstříky, registrujte se tam.

2. Google Moje Firma

Google Moje Firma je produkt Google, který umožňuje přednostní výpis lokálních podniků ve výsledcích vyhledávání a v mapách. Zároveň umožňuje s tímto zápisem vytvářet interakce. To je nesmírně důležité především pro lidi, kteří vyhledávají na mobilech. Na jedno kliknutí vám mohou zavolat pro informace, rezervace či cokoliv jiného. Nebo si mohou na jedno kliknutí nechat určit trasu až k vám v navigaci v Google mapách.

Nejen, že vám tento zápis umožní ukázat lidem kontaktní údaje, ale můžete do něj přidávat příspěvky, informace o akcích či aktuální denní menu. Vy i vaši zákazníci můžete přidávat fotografie a rovnou ukázat, jak to u vás vypadá. A můžete dostávat recenze. A to je důležité. Když půjdete ve městě, které neznám do restaurace, budete si vybírat podle hodnocení. Firma, která má 50 pozitivních recenzí? Super! Firma, která má hodnocení 5 a z toho dvě průměrné? No… díky, ale radši ne.

Dejte si tedy do Google název svojí firmy a hledejte, jestli už Google firemní zápis má. Pokud ano, najdete u něj možnost si ho přivlastnit.

Na tento odkaz kliknete a budete postupovat dle instrukcí až k úspěšnému ověření vlastnictví zápisu. V tuhle chvíli máte možnost zápis upravovat.

Pokud tuto možnost nevidíte, je možné, že za vás už někdo zápis ověřil. Doptejte se tedy kolegů či obchodních partnerů či poskytovatele vašeho webu. Pokud nikdo z nich ještě zápis neověřil, je třeba kontaktovat podporu Google.

Pokud firemní zápis nikde nemáte, založte si nový na adrese business.google.com. Tam se přihlásíte jakýmkoliv Google účtem (...@gmail.com) a opět budete postupovat krok po kroku, dokud nevyplníte všechny údaje a zápis si nevytvoříte.

Přichází na řadu jeho optimalizace. Po přihlášení do svého zápisu na adrese business.google.com zjistíte, že si Google dává vcelku práci s tím, aby vás přinutil si všechno řádně vyplnit. Postupujte tedy dle uvedených kroků a budete v suchu. Zde však shrneme to nejdůležitější.

Informace

  • Záložka Informace obsahuje základní údaje o vaší firmě. Vyplňte ji do co největšího detailu.
  • Název – název vaší firmy, který by měl být stejný jako ve všech ostatních rejstřících a jako ve vašich kontaktních údajích na webu
  • Kategorie – vyberte co nejvíce relevantních kategorií, do kterých vaše podnikání spadá. Je to jeden z prvků, které určí, na jaké vyhledávací dotazy vás lidé budou moci najít.
  • Adresa – stejná jako ve všech ostatních rejstřících a jako na vašem webu.
  • Otevírací doba – asi vysvětlení nepotřebuje.
  • Speciální otevírací doba – jak máte otevřeno na svátky? Google má rád, když se o lidi staráte a nenecháte je k sobě jezdit, když máte ve skutečnosti zavřeno. No… a lidi to mají rádi taky. Ještě víc než Google.
  • Adresa webu – na tento web se lidé mohou z firemního zápisu snadno prokliknout a zjistit si o vás více informací.
  • Služby – pěkně se do toho pusťte a ukažte, co můžete lidem nabídnout.
  • Atributy – dá se u vás platit kartou? Máte bezbariérové parkování? Některé kategorie podnikání mohou obsahovat mnoho atributů. Některé třeba jen jeden. Ale rozhodně tento krok nepřeskakujte.
  • O firmě – krátký text se shrnutím toho, kdo jste, co děláte a proč by to mělo lidi zajímat. Navnaďte je k sobě.
  • Datum otevření – jste zaběhnutá firma s dlouholetými zkušenostmi, nebo jste nováček v oboru?
  • Telefonní číslo.

Fotografie

Část firemního zápisu, která rozhoduje, jestli se lidem budete líbit, nebo ne. Dejte si práci a pořiďte si opravdu kvalitní fotografie. Pokud je nemáte a neumíte je nafotit, zaplaťte si fotografa. Vyplatí se to. Není nic horšího, než když se na váš zápis někdo podívá, koukne se na dvě fotografie a pomyslí si „Fuj. tam bych nikdy nešel.“ Skončíte rychleji, než jste začali.

V zápisu jsou uvedené kategorie fotografií. Interiér, exteriér, personál… řiďte se tím a do každé kategorie několik fotek nahrajte.

Recenze

Přichází jedna z nejdůležitějších částí. Recenze. Nejen, že ovlivňují to, jak vás lidé budou vnímat. Kromě vzdálenosti jsou snad nejvýznamnějším prvkem, který ovlivní vaše pozice proti ostatním firemním zápisům.

Chtějte od zákazníků, ať vám je dávají. A pak na ně reagujte. Co nejdříve, nejlépe a nejpříjemněji, jak dokážete. Za pozitivní recenze děkujte a vyzvěte lidi k další návštěvě. Klidně přidejte něco osobního, pokud si daného člověka pamatujete.

Pokud vás v recenzích někdo osočí, nehádejte se s ním. Jsou to právě tyto okamžiky, které rozhodnou o tom, jak vás lidé budou vnímat. Pomluvil vás tam někdo? Poděkujte, omluvte se za nepříjemný zážitek a slibte nápravu. Nerozmazávejte to. Nehádejte se. Budete to nakonec totiž vy, s kým si čtenáři spojí negativní náladu.

Otázky a odpovědi

Ve firemním zápisu je možnost otevřeně pokládat otázky jak firmě, tak otázky ohledně firmy. V okamžiku, kdy u vašeho firemního zápisu někdo položí otázku, v administraci vám nevyskočí. Občas proto kontrolujte i podobu toho zápisu přímo na Google. A pokud se někdo ptá, odpovězte mu.

Příspěvky

Ve firemních zápisech existuje možnost přidávat příspěvky a události. Lidi tak můžete o nejdůležitějších věcech informovat ještě dřív, než se vůbec dostanou na váš web.

3. Firemní rejstříky

Kromě firemního zápisu na Google Moje Firma však existují další rejstříky, které v některých oborech stále ještě okupují první stránku s výsledky vyhledávání. A vám poskytují možnost se zviditelnit na dalších relevantních místech. Zároveň rovnou získáte zpětný odkaz pro svůj web

Obecně platí, že do rejstříků se registrujte spíše méně než více. Pokud vám někdy přijde nabídka na registraci do 156 tisíc rejstříků za pouhých 99 Kč, tak ji rovnou přesuňte do spamu. Pokud přijde dopisem, tak šup s ní do koše. To, co fungovalo dříve dnes již nefunguje. Když jste se před pár lety zapsali do 50 rejstříků najednou, měli jste 50 relevantních zpětných odkazů pro svůj web a najednou tradá, byli jste na první stránce výsledků vyhledávání. Jenže lidi z Google a Seznam nejsou zas tak hloupí a tomuto se naučili odolávat. Místo toho, aby vám to pomohlo, vám to spíše uškodí.

Pokud ale šest z deseti výsledků vyhledávání názvu vašeho oboru patří rejstříkům, nebojte se toho a zaregistrujte se do nich. Seznam „dobrých“ a „špatných“ rejstříků vám dávat nebudu. Nedá se to takto hodnotit. Vždy se musíte řídit vlastním oborem a tím, co se zobrazuje ve výsledcích pro vaše klíčová slova.

Až se do nich však budete registrovat, dávejte si pozor na jednu věc. Tou je NAP.

  • Name – jméno firmy
  • Address – adresa firmy
  • Phone – telefonní číslo

 

Jedná se o 3 nejdůležitější prvky, které je potřeba hlídat. Ve všech místech na netu (na vašem webu, v Google Moje Firma i ve firemních rejstřících) by tyto údaje měly být shodné. Bez modifikací. Díky tomu si pojistíte, že si vyhledávač bude schopný správně spojit vaše kontaktní údaje s názvem firmy a následně i s oborem podnikání. Pochopí tak, kde jste a lidem ve vašem okolí bude vaše výsledky servírovat přednostně, protože jsou vám fyzicky nejblíž. Zároveň pochopí, že se o svou přítomnost na internetu staráte a snažíte se to lidem usnadnit. Nevytváříte zmatky.

Představte si, že si vyhledáte místní kadeřnictví a na Google uvidíte jednu adresu a jedno telefonní číslo. Pak půjdete na Firmy.cz a tam uvidíte jiné telefonní číslo a adresu, která se lehce liší. Číslo popisné je jiné nebo obsahuje část za lomítkem, která tam v prvním případě nebyla. Kam máte tedy volat? A jakou adresu si máte dát do navigace? Uživateli to ztěžuje život. A to se mu nelíbí. A proto se to nelíbí ani vyhledávačům.

Zmínili jsme sice tři nejdůležitější aspekty – jméno, adresu a telefon. Ale buďte stejně důslední i v případě ostatních údajů:

  • Odkaz na vaše webové stránky – měnili jste svoji webovou adresu? Nezapomeňte ji všude aktualizovat.

  • Kontaktní emaily – jednou je to info@vasweb.cz, pak je to jmeno.jednatele@vasweb.cz a potřetí podpora@vasweb.cz? Tak se už rozmyslete…

  • Jména kontaktních osob

  • Kategorie vašeho podnikání


A stejně jako u Google Moje Firma si hlídejte recenze. Vyzývejte lidi, ať vám je přidávají všude, kde můžou a odpovídejte na ně. Google si totiž dokáže tyto údaje vytáhnout z ostatních webů a propsat je do vašeho firemního zápisu. Byla by škoda mít na Google 4,5 hvězdiček, když hned pod tím bude svítit hodnocení 20 % z webu Firmy.cz. Tam jste sice dostali pouze dvě / tři recenze, ale protože nebyly pozitivní vám to teď kazí celkový dojem i na Google. (Tak jako třeba v našem vlastním případě.)

Speciální portály

Co jsou to speciální portály? Nejsou to přímo rejstříky tak, jak je běžně známe. V určitých oborech ale fungují velmi populární portály či služby, které vaši potenciální zákazníci navštěvují. Někdy třeba i častěji než Google. Pro restaurace to mohou být portály a služby jako damejidlo.cz či restu.cz. Pro hotely to může být trivago.cz či tripadvisor.cz a mnoho dalších. Zjistěte si tedy, jestli jsou podobné služby využívané ve vašem oboru. A zvažte spolupráci i s nimi.

4. Váš vlastní web

A konečně se dostáváme přímo k vám. Sice se vlastnímu webu věnujeme až nakonec, ale není to o nic méně důležité. Obzvláště v případě firemního zápisu na Google. Vaši pozici ve výsledcích vyhledávání daného uživatele ovlivní fyzická vzdálenost a recenze. A taky kvalita vašeho webu. Máte-li nekvalitní web, budou trpět i pozice vašeho firemního zápisu. V případě, že máte více poboček, budou trpět všechny vaše firemní zápisy.

Jak připravit svůj web pro lokální vyhledávání? Ať už máte jednu či více poboček. Sice s pár drobnými odchylkami, ale stejně je to vcelku snadné.

Jedna pobočka

Jestli máte skutečně jednu pobočku, stačí se držet předchozích kroků a ujdete tak velký kus cesty poměrně rychle. Nyní stačí váš web trochu vylepšit a ukázat, že skutečně patří k dané lokalitě. „Lokalizace“ webu. (I když pod tím pojmem dohledáte spíše informace k přizpůsobení webu pro zahraniční trhy – od překladů textů až po změny funkčnosti).

Vy potřebujete pouze dát najevo, že patříte do daného města do dané části. Ale pro naše účely tento pojem použijeme. Zní to líp než „úprava webu pro vaši lokalitu“.

Lokalizace webu

Máte web. Na něm prezentujete své služby. Máte vyzkoumaná klíčová slova a vhodná témata pro své potenciální zákazníky. A jste si jistí, že svým webem lidem dobře sloužíte. Teď už se jenom potřebujete ujistit, že jsou dobře viditelné vaše kontaktní údaje. Včetně mapky a ukazatele, kde vás mohou lidé najít. A to nejen na stránce s kontaktem, ale taky v patičce webu. Když budou v patičce, budou se moci ukazovat všem návštěvníkům, a to u veškerého obsahu. A usnadní jim to práci, když vás budou chtít najít.

Jenže to není vše. V rámci „lokalizace“ webu také využijte lokalizaci veškerého obsahu. Lokální slova připisujte:

  • Do titulků stránek: „Pekárna U Aničky“ vs. „Pekárna U Aničky Pardubice“

  • Do metapopisků: Pro demonstraci to trochu přeženeme, ale například: „Pardubická pekárna U Aničky dodává nejlepší místní chleba. Chválí si ho lidé od Dukly až po Karlovinu. Pokud jste Pardubáci, bude vám chutnat taky.“

  • Do textu: „S naším účesem vám to bude slušet jak v silném větru nahoře na Petříně, tak na přímém slunci u koupaliště Petynka.“

  • K multimédiím a k souborům: Máte přidané vlastní fotografie účesů? Nezapomeňte tam přidat správné popisky a alternativní texty s lokálním charakterem: „Naše spokojená klientka Petra před Národním Muzeem“.

  • Zkrátka všude, kde můžete. Ale všeho s mírou. Musí to působit přirozeně. Viz minulý díl: SEO checklist – 6 věcí, které zlepšíte hned.


Na stránku s kontakty připište „Jak se k nám dostanete“. To je ideální příležitost, jak nenuceně a relevantně zahrnout mnoho lokálních klíčových slov. „Pokud jedete směrem od XY, hledejte pomník ABC a tam zahněte doprava směrem na DEF… Pokud jedete metrem, vystupte na zastávce XY a jděte podél ABC…“ 

Pro určování kvality webu vyhledávačům stále ještě dobře slouží zpětné odkazy. V případě „normálního“ webu se máte snažit získávat odkazy z kvalitních a relevantních webů. Pro lokální byznys však hraje roli další prvek. Zpětné odkazy z kvalitních a relevantních webů z dané lokality. Když už svůj web budete mít dobře „lokalizovaný“, snažte se získávat zpětné odkazy z webů, které jsou na tom podobně. A hlídejte si, na koho odkazujete vy. Až budete odkazovat na něčí web, snažte se zajistit, aby i tento web byl lokalizovaný k vašemu místu podnikání.

Více poboček

Zde platí téměř stejné zásady jako v případě jedné pobočky. Až na pár detailů. Stále platí, že se musíte držet předchozích bodů – vytvořit firemní zápisy a registrovat se do relevantních rejstříků a dodržovat přitom NAP. Také tady platí, že byste měli uvádět své kontaktní údaje na webu. Akorát to udělejte pro každou pobočku zvlášť. Pro každou vytvořte firemní zápis na Google. Pro každou pobočku vytvořte firemní zápis na firmy.cz či v jiných relevantních rejstřících.

Na webu rozdělte kontaktní údaje podle poboček. Ideální bude, když pro každou pobočku vytvoříte vlastní stránku. Tam uveďte všechny kontaktní údaje, mapku a popis pobočky. Stejně jako v předchozím případě popište nabízené služby (nebo alespoň ty nejdůležitější) a používejte přitom lokální slova. Zmiňujte místní orientační body či populární místa. A ke každé pobočce vytvořte krátký popis „jak se k nám dostanete.“

A to je vše, přátelé. Základy pro lokální SEO. Věříme, že vám přijdou vhod. ????